براي داشتن لبخند هاليوودي ...

دكتر ساسان ترابيان دندانپزشك زيبايي اولين فارغ التحصيل دانشگاه علوم پزشكي مشهد

براي داشتن لبخند هاليوودي ...

ارتودنسي چيست 

براي داشتن لبخند هاليوودي در مواردي كه دندان ها بي نظم و بهم ريختگي داشته باشند تنها راه درمان ارتودنسي دندان ها مي باشد و استفاده از روش هاي ديگر مانند لمينت دندان روش مناسبي براي درمان و اصلاح نامنظمي دندان ها نمي باشد 

در بهم ريختگي شديد دندانها، يا دندانهاي نيش بيرون زده و يا دندانهاي نيش بالاتر از دندانهاي ديگر قرار دارند و يا ناهنجاري ها فكي و يا اورلپ هاي شديد و روي هم آمدن زياد دندانها و يا فاصله بيشتر از 4 ميليمتر دندانها و يا  در سنين پايين امكان انجام درمانهاي كامپوزيت و لمينت به هيچ وجه مجاز نيست و درمان انتخابي 100% ارتودنسي است.كه براي انتخاب يكي از روش هاي درماني نيازداريد كه به  دندانپزشك خوب در تهران مراجعه نماييد تا نتيجه بهتري بگيريد 

در روشهاي معمول ارتودنسي روي هر دندان براكت گذاري ميشود  و دندانها به وسيله سيم و كشهاي مخصوص به مرور زمان به جايگاه درست خود منتقل ميشوند.
در صورتي كه شكل و آناتومي دندانها، فارغ از جايگاه قرارگيري دندان زيبا و استاندارد باشد بهترين روش درماني استفاده از ارتودنسي مي باشد .در صورتي كه دندان ها از نظر ظاهري مشكل داشته باشند  بعد از انجام ارتودنسي و منظم كردن، دندانها حالت تورفته و رو به داخل خواهند داشت كه اصلا نماي زيبايي به لبخند نخواهد داد، در اين موارد بايد سايز دندانها با درمانهاي زيباي درشتتر شوند و ارجحيت با درمانهاي كامپوزيت و لمينت خواهد بود و نه ارتودنسي.

درمتدهاي قديمي درمان ارتودنسي فقط با براكتهاي فلزي رنگ انجام ميگرفت اما به علت نماي نازيبا و عدم امان حضور در اجتماع براي سنين بالاتر با براكتهاي فلزي متدهاي جديد ارتودنسي به شكل ارتودنسي نامرئي يا سراميكي و نامرئي طراحي شده اند.

طول درمان ارتودنسي دندان


به طور كلي طول دوره درمان و روش درمان براي هر فرد با توجه به ميزان انحرافات و ناهنجاري هر فرد متفاوت مي باشد. از روش هايي مانند لمينت دندان، ايمپلنت دندان،ارتودنسي استفاده مي كنند . مهمترين عوامل تأثيرگذار در طول دوره درمان ارتودنسي به اين ترتيب است كه هر چقدر جوان تر باشيد، دوره درمان ارتودنسي زمان كمتري نياز خواهد داشت زيرا بافت‌هاي استخواني كودكان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان در حال رشد است و زودتر با تغييرات منطبق مي‌شوند. همچنين سلامت دندان از ديگر نكات مهمي است كه بايد به آن توجه كرد در واقع هر گونه بيماري يا عفونت قبل يا در طول دوره ارتودنسي مي ‌تواند بر روي نتيجه مؤثر ارتودنسي تأثيرگذار باشد. از اين رو بايد قبل از انجام ارتودنسي دندان كليه بيماريهاي لثه و پوسيدگي هاي دنداني برطرف شوند. همچنين وجود دندان هاي نهفته يكي از نكات مهمي است كه بايد به آن توجه كرد يعني چنانچه بيماري داراي دندان نهفته باشد، مدت زمان درمان ارتودنسي مي‌تواند بيشتر به طول بيانجامد.

مراحل ارتودنسي 

  • قالب گيري براي ارتودنسي 

اولين مرحله از ارتودنسي دندان، مرحله قالب گيري است كه در اين مرحله متخصص ارتودنسي پس از معاينات دقيق باليني و راديوگرافيك از دندان هاي بيمار قالب گيري مي كند تا وضعيت دندان ها را در ابتداي درمان ارتودنسي ثبت نمايد.

انواع ناهنجاري هاي دنداني 

  • بيرون زدگي دندان ها

 درمان اين نوع بيماران نه تنها ظاهر بيمار را اصلاح مي كند، بلكه با درمان ارتودنسي اين نوع دندان ها از صدمه و آسيب ديدن حفظ مي شوند چرا كه بسيار خطرناك مي باشند و بيمار با كوچكترين تصادف و يا ورزش رزمي ممكن است به دندان هايش صدمه بزند.

  • دندان هاي خيلي نامرتب 

اگر فك بيمار كوچك باشد و كمبود فضا داشته باشد در اين صورت نمي توان دندان ها را در جاي خود قرار بگيرند در اين نوع درمان ها ممكن است متخصص ارتودنسي يك يا دو دندان را يا بعضي از دندان ها را بكشد كه بتواند فضاي كافي را براي دندان هاي ديگر جهت قرارگرفتن و يا چيدمان ايده آل ايجاد كند و دندان هاي ديگر بتوانند با ترتيب مناسبي سر جاي خود قرار بگيرند.

  • دندان نهفته

 در برخي بيماران بزرگسال يكسري دندان ها به دليل ديرافتادن دندان هاي شيري و يا كمبود فضا در استخوان محبوس مي شوند و يا اينكه بالاتر از لثه رشد نمي كنند.

  • دندان  ناقرينه

 قرار نگرفتن دندان هاي فك بالا و پايين روي هم بصورت ايده آل- خصوصاً هنگامي كه دهان بسته مي باشد دندان ها كاملاً مشخص و بيرون زده و ناقرينه مي باشند و ترتيب و ظاهر خوبي ندارند.

  • ريورس بايت

 زماني كه دندان هاي فك پايين جلوتر از دندان هاي فك بالا باشد و يا به عبارت ديگر دندان هاي بالا داخل دندان هاي پايين قرار بگيرد.

  • اوپن بايت

 در صورتي  كه فقط قسمت هاي خلفي فك بالا و پايين روي هم همپوشاني دارند و قسمت قدامي دندان ها روي هم قرار نميگيرد.

  • آندر بايت

زماني كه اختلاف فك بالا و پايين به فاصله بسيار زيادي از هم مي باشد 

  • كراس بايت

بهترين حالت قرار گرفتن دندان ها ،جفت شدن دندان هاي فك بالا و پايين به اين صورت است كه دندان هاي فك بالا كاملاً كليه دندان هاي فك پايين را دربربگيرد يا به عبارت ديگر دندان هاي فك پايين بايد زيرمجموعه اي ازدندان هاي فك بالا باشد. اگر دندان فك بالا بصورتي باشد كه داخل دندان فك پايين قرار بگيرد اين نوع ناهنجاري را كراس بايت مي گويند.

  • فاصله بين دندان ها 

گاهي اوقات بين دندان هاي قدامي و خلفي فضاي بيش از اندازه مي باشد بصورتي كه به مرور زمان لثه ها در آن ناحيه با تحليل روبرو خواهد شد. درمان هاي ارتودنسي در اين مرحله به چند قسمت تقسيم مي شوند. اگر بيمار دچار ناهنجاري هاي فكي باشد بهتر است كه درمان هاي ارتودنسي را قبل از جهش رشدي -در دخترها 9 تا 11 سال (قبل از قاعدگي) و در پسرها تا قبل از13 سالگي مي باشد- قابل انجام است. به اين دليل كه در اين مرحله جهش رشدي هنوز اتفاق نيافتاده است و استخوان ها بصورت خمير بسيار نرمي هستند و در صورت ناهنجاري استخواني متخصص ارتودنسي قادر است كليه حركات ارتوپديك فكي را مهار، رشد فكين را تغيير داده، ناقرينگي و يا قرينه سازي فكين را امكان پذير كند. اما در سنين بعد از جهش رشدي مثلاً در دخترها بعد از قاعدگي و در پسرها بعد از13 سالگي تغييرات استخواني به سختي انجام پذير خواهد بود و شايد هم انجام پذير نخواهد بود چرا كه رشد استخوان ثابت شده و اگر بيمار دچار ناهنجاري هاي فكي و اسكلتالي باشد ممكن است به درمان هاي سخت جراحي در سنين 18 سالگي به بعد كه رشد استخواني در آنها ثابت مي شود امكان پذير باشد و يا اينكه با كشيدن دندان ها به درمان هاي جبراني ارتودنسي بيانجامد.

بهترين زمان ارتودنسي 

زماني درمان ارتودنسي را مي توان آغاز كرد كه دهان و دندان به يك بهداشت ايده آلي رسيده باشد. يكي از فرآيند طرح درمان ارتودنسي آماده سازي دهان و دندان مي باشد. هرگونه ناهنجاري دنداني، پوسيدگي، جرم و پلاك روي دندانها، پوسيدگي هاي عميق، پركردگي هاي شكسته شده، ريشه هاي شكسته شده و هرگونه آلودگي و عفونت داخل دهان بايد قبل از شروع درمان ارتودنسي توسط دندانپزشك عمومي و دندانپزشك زيبايي اصلاح شود و حتماً آموزش هاي لازم به بيمار جهت نگهداري بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسي از قبيل شستشو با محلول آب و نمك، دهان شويه، مسواك هاي بين دنداني ارتودنسي، نخ دندانارتودنسي و تغذيه مناسب داده شود. مسلماً بيماراني كه در طول درمان ارتودنسي بهداشت پاييني دارند با مشكلات بسياري در طول مسير ارتودنسي مواجه خواهند شد و مسلماً دندان هاي آنها بيشتر مستعد پوسيدگي خواهد شد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.