متد قديمي ارتودنسي

دكتر ساسان ترابيان دندانپزشك زيبايي اولين فارغ التحصيل دانشگاه علوم پزشكي مشهد

متد قديمي ارتودنسي

ارتودنسي چيست

دندان ها به هر دليلي كه داراي بهم ريختگي و نامنظمي باشد تنها راه درمان ارتودنسي دندان ها مي باشد و استفاده از روش هاي ديگر مانند لمينت دندان روش مناسبي براي درمان و اصلاح نامنظمي دندان ها نمي باشد 
در بهم ريختگي شديد دندانها، يا دندانهاي نيش بيرون زده و يا دندانهاي نيش بالاتر از دندانهاي ديگر قرار دارند و يا ناهنجاري ها فكي و يا اورلپ هاي شديد و روي هم آمدن زياد دندانها و يا فاصله بيشتر از 4 ميليمتر دندانها و يا در سنين پايين امكان انجام درمانهاي كامپوزيت و لمينت به هيچ وجه مجاز نيست و درمان انتخابي 100% ارتودنسي است.

 

در روشهاي معمول ارتودنسي روي هر دندان براكت گذاري ميشود و دندانها به وسيله سيم و كشهاي مخصوص به مرور زمان به جايگاه درست خود منتقل ميشوند.
در صورتي كه شكل و آناتومي دندانها، فارغ از جايگاه قرارگيري دندان زيبا و استاندارد باشد بهترين روشدرماني استفاده از ارتودنسي مي باشد .در صورتي كه دندان ها از نظر ظاهري مشكل داشته باشند بعد از انجام ارتودنسي و منظم كردن، دندانها حالت تورفته و رو به داخل خواهند داشت كه اصلا نماي زيبايي به لبخند نخواهد داد، در اين موارد بايد سايز دندانها با درمانهاي زيباي درشتتر شوند و ارجحيت با درمانهاي كامپوزيت و لمينت خواهد بود و نه ارتودنسي.

 

ارتودنسي دندان
درمتدهاي قديمي درمان ارتودنسي فقط با براكتهاي فلزي رنگ انجام ميگرفت اما به علت نماي نازيبا و عدم امان حضور در اجتماع براي سنين بالاتر با براكتهاي فلزي متدهاي جديد ارتودنسي به شكل ارتودنسي نامرئي يا سراميكي و نامرئي طراحي شده اند.

 

طول درمان ارتودنسي دندان

به طور كلي طول دوره درمان براي هر فرد با توجه به ميزان انحرافات و ناهنجاري هر فرد متفاوت مي باشد. مهمترين عوامل تأثيرگذار در طول دوره درمان ارتودنسي به اين ترتيب است كه هر چقدر جوان تر باشيد، دوره درمان ارتودنسي زمان كمتري نياز خواهد داشت زيرا بافت هاي استخواني كودكان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان در حال رشد است و زودتر با تغييرات منطبق مي شوند. همچنين سلامت دندان از ديگر نكات مهمي است كه بايد به آن توجه كرد در واقع هر گونه بيماري يا عفونت قبل يا در طول دوره ارتودنسي مي تواند بر روي نتيجه مؤثر ارتودنسي تأثيرگذار باشد. از اين رو بايد قبل از انجام ارتودنسي دندان كليه بيماريهاي لثه و پوسيدگي هاي دنداني برطرف شوند. همچنين وجود دندان هاي نهفته يكي از نكات مهمي است كه بايد به آن توجه كرد يعني چنانچه بيماري داراي دندان نهفته باشد، مدت زمان درمان ارتودنسي مي تواند بيشتر به طول بيانجامد.

 

عوامل تأثيرگذار بر هزينه ارتودنسي


عوامل اصلي تاثير گذار بر هزينه هاي ارتودنسي 

 

  • انواع بريس

دندانپزشكان زيباييو متخصصين ارتودنسي با توجه به مشكل بي نظمي و ميزان انحراف دندان ها پيشنهاد مي دهند كه در انواع مختلف بريس فلزي، بريس سراميكي و بريس ديمون مي باشد

 

  • بريس فلزي

يكي از مهم ترين وسايل هاي ارتودنسي بريسها مي باشند بريس فلزي كه معمولاً از استيل ضدزنگ تهيه مي شود، همچنان به دليل قيمت پايين تر و دوام بالاتر پركاربردترين نوع بريس است. از طرفي بريس فلزي مشخص ترين نوع بريس است. اگر چه ارتودنسيفلزي بيش از هر روش ارتودنسي ديگري توجه اطرافيان را جلب مي كند، اما تعرفه آن نيز پايين ترين است. به علاوه تعداد جلسه هاي ويزيت و تنظيم در طول درمان ارتودنسي فلزي كمتر است كه باعث مي شود در هزينه رفت و آمد نيز صرفه جويي كنيد.

 

  • بريس سراميكي

بريس سراميكي شبيه به بريس فلزي است، به جز اين كه براكت هاي آن از سراميك شفاف يا همرنگ دندان تهيه مي شود. ارتودنسي سراميكي كمتر از نوع فلزي به چشم مي آيد، اما چنانچه به خوبي تميز نشود به سرعت لكه مي شود؛ به علاوه بريس سراميكي شكننده است. از يك سو بريس سراميكي دندان ها را سريع تر از ديگر روش هاي ارتودنسي نامرئي مانند پلاك هاي شفاف پلاستيكي حركت مي دهد، از سوي ديگر بريس سراميكي گران تر از روش معمول درمان ارتودنسي با براكت هاي فلزي است.

 

  • بريس ديمون

بريس ديمون كش دور براكت

 

يا بست استيل ندارد و براكت ها خود سيم ها را ثابت نگه مي دارند. ارتودنسي ديمون مانند ديگر روش ها به جلسات متعدد تنظيم نياز ندارد، اما هزينه آن بالاتر است.

 

ارتودنسي نامرئي

ارتودنسي نامرئي نامشخص ترين درمان ارتودنسي است كه بيشتر براي اصلاح مشكلات جزئي و اصلاح طرح لبخند دندان ها كاربرد دارد. بيمار در طول درمان از چند پلاك استفاده مي كند. سازما ن هاي بيمه غالباً هزينه اين روش را در صورت طبقه بندي شدن به عنوان عمل زيبايي تحت پوشش قرار نمي دهند.

 

ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي زباني يا پشت دنداني بريس لينگوال به صورت سفارشي براي هر بيمار ساخته مي شود و پشت دندان ها قرار مي گيرد. قيمت ارتودنسي لينگوال بالاتر از ارتودنسي با بريس سراميكي و فلزي استيل است و نياز به مهارت بالاي متخصص ارتودنسي براي جايگذاري بريس دارد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.